#0062

Åsa och jag har bestämt att februari och den första veckan fram till mars är den dokumentära månaden. 4 - 8 mars är det Tempofestivalen och fram tills dess ska vi frossa i så mycket dokumentärt att våra ögon trillar ut. Vi har börjat rätt bra faktiskt, med tanke på att vi båda är studenter och har diverse sidoprojekt. Gemensamt har vi sett Jan Troells film Sagolandet. Som ett knytnävsslag i slow motion mot sveket av Sverige och hur landet blev så känslokallt.

Sen: SVT play, frälsningen från dålig tv. Vi missade sändningen av Maggie Vaknar på Balkongen men tack public service-pengar, filmen ligger på nätet och ska tittas på snarast. Istället har jag nyligen sett en dokumentär om Trabanten (inte så värst bra men klart godkänd) och första delen av serien "Spelet om Iran" som var högst intressant. Vi fortsätter genom att utnyttja vårt gemensamma hyrfilmskonto för att se Åsas favorit "Prostitution Bakom Slöjan" och min favorit "Gubben i Stugan". Sistnämnda är en fantastiskt fin liten klassiker om en man som bor ute i Dalskogen utan el och rinnande vatten. Helt tyst är den men med ett väldigt vackert bildspråk.

Jag gillar helt enkelt stillsamma dokumentärer och därför har jag räknat med att se Modern Life (franska bönder ojar sig över nutiden), Ljusår (Helt tyst i en trädgård), Hälsningar Från Skogen (Vinslöv korsat med Gubben) och Hr Landshövding (som jag inte sett trots hajpen, nej) när Tempo drar igång. Är redan sjukt peppad. Känns fint med den där kopplingen mellan journalistik och film som gör att jag kan motivera för mig själv att se de här filmerna. Jag är egentligen ingen cineast men jag hävdar att det är för den goda journalistikens skull (och en förhoppningsvis mycket spännande upplevelse).

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0