#019

Imorgon är det dags för premiär i vinterns stora idrott, bandy. Bandy är en sport som antingen spelas i bruksorter där nästan inga bor (Småland, Värmland etc.), platser där växthuseffekten fortfarande inte gjort sitt (Norrland) eller Stockholm för att det bör finnas minst ett lag i varje sport där.  Det är den perfekta korsningen av fotboll och hockey. Dessutom är det en sport som nästan gör sig bättre i lägre divisioner. Jag håller på Djurgården, och även fast det är DIF som har två sm-guld (och bajen 0) så får väl DIF ses som underdogs nu. DIF håller till i ettan (före detta tvåan) och inleder med match mot det mycket lokala laget Spånga-Bromsten BK. Långt ifrån namnsponsrade bandyhallar. Här handlar det om Spånga IP och antagligen någon decimeter vatten över hela planen. Medhavd glögg i termos, en mycket liten men desto röststarkare klack.

Vissa ögonblick glömmer jag aldrig. Till exempel min första bandymatch för några år sedan när djurgårdsklacken delade upp sig i två varav en person i den ena halvan strippar. I en inte särskilt strippvänlig temperatur. En annan favorit är från förra året när Djurgården värvade en gammal Bollnäslegend. I första matchen åker det ner en Bollnässupporter i full mundering och skanderar ensam ramsor. I nästa hemmamatch får han  med sig ett sällskap som RITAT banderoller på långa papprullar med en älg på och texten "ding dong". Troligen någon bandyhumor från Norrland som enbart de förstår sig på.

När jag började kolla tyckte alla att bandy var sjukt töntigt. En del tycker nog det fortfarande, jag tycker bara att det är en grym sport. Och i år får vi möjlighet att krossa gnaget på annandagen igen!

http://www.youtube.com/watch?v=75GURfYs9Wg


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0