#001

Jag har försökt många gånger med att göra en blogg på det här viset, knutit handen i fickan och tänkt att nu jävlar. Sen har absolut ingenting hänt, absolut inget. Jag skrev två pappersfanzine förut, Entertainment #1 och Entertainment #2.  Ingen av de är väl något av det fagraste världen har skådat men jag fick ändå till en fin liten rad med intervjuer som jag känner mig lite stolt över. Den här nya bloggen vill jag ska: 1. Bli läst. Helst åtminstone 2. Ligga till grund för fler framtida pappersfanzine. Jag har alltid velat skriva, men jag är inte på något sätt upplagd för att bli författare. Folk i min omgivning vet att jag ibland talat om att bli konditor. För några veckor sedan lyssnade jag på ett program i P1, där de tog upp skillnaden mellan en konditor och en kock. Konditorn skulle enligt de diskuterande vara mindre kreativt lagd. Det kändes på något sätt talande. Jag kan skapa, men bara utifrån något där jag vet vad som faktiskt existerar. 3. Slutligen, jag ska hitta någon att dela det här med, senare. På så sätt kanske det här inte självdör på en gång. Jag vill ju verkligen det här. 

I mitt första inlägg tänkte jag plåga er som tröttnat på fotbolls-em. Jag såg en reklam förut på någon tv-kanal, minns inte vilken, där de gjorde reklam för Absolute Football Anthems. Banden hette saker som Markoolio, Elias Ft. Frans och inte minst Norrlands Gulds Em-Låt.  Har fotboll dåligt rykte för att såna här låtar skapas? Jag går ju mycket på fotboll, favoritlag säger jag inte här även om många vet. Inget skapar så mycket badwill som fotbollslag. Musiken på matcherna är en kombination av listettor som ska kännas alternativa (Kent), fotbollsrock till hyllning för hemmalaget och  klassisk arenarock.
Men allt är inte bara skräp som behandlar ämnet fotboll. Fem av mina favoriter:

1. New Order - World In Motion
Det här är i mitt tycke den absolut bästa låten i ämnet. Englands VM-låt från 1990 gjordes av inga mindre än New Order. Innehåller egentligen allt, ett snyggt housepiano, rappen om att "de kan fånga mig om jag kan" och stora hejaklackskörer i slutet. Det här är allt det som låtar som Campione eller In Med Bollen  KUNDE ha varit men inte är. Och kolla bara på videon, har någon någonsin sett bättre ut i en fotbollströja än Bernard Sumner i början av den här? I think not.
http://youtube.com/watch?v=4nQItOROYlc

2. The Charade - Dressed In Yellow And Blue
Det går inte att säga att det är en fotbollslåt i dess egentliga bemärkelse. Den saknar alla tendenser till svulstighet och fylleskrål utan är mer en söt poplåt som handlar om svenska landslaget.

3. Los Fastidios - Antifa Hooligan
På många sätt en rak motsats till ovanstående. Det här är fotbollsrock. Jobbigt tillgjord röst, och vädjar till enklare (och kanske även sämre) sidor hos människan. Men jag kan inte motstå den eftersom en rad favoritlag syns i videon.
http://youtube.com/watch?v=iQ4jtmHaFHA

4. Half Man Half Biscuit - All I Want For Christmas Is A Dukla Prague Away Kit
Alla har väl velat ha Dukla Prags bortatröja?  En låt skriven av riktiga fotbollsfanatiker. De ska en gång i tiden ha tackat nej till ett tv-framträdande eftersom deras favoritlag, Tranmere Rovers, hade match samma kväll. Den här låten har dock fått sitt namn av ett tjeckiskt lag som var framgångsrikt förr i tiden, men numera håller till i division 2. Mest av allt handlar låten dock om barndomen och avund.

5. Tyskarna Från Lund - Global Fussball OK
Den här borde verkligen ha blivit sveriges vm-låt något år. Då hade vi kanske sluppit se bilder på fulla män i fotbollshattar, bar överkropp som skrålar till Markoolio och om öl. Istället en klockren hobbytysk upplevelse, och stor humor att de gör parodi på Nürnberg 47 från filmen G. Dessutom är den anthemisk som en fotbollslåt bör vara, utan att för den skull enbart vara korkad.
http://youtube.com/watch?v=EZ3XlpJqPt0

Slutligen: Ja, namnet på bloggen är från Skimret av Nordpolen.


Kommentarer
Postat av: Vehå

Var är Champione på listan? E-type, hallå?

2008-07-08 @ 16:10:11
Postat av: Hugo

Det känns i alla fall lovande att du går ut stenhårt genom att ge inlägget nummer 001!

2008-07-08 @ 18:26:34
URL: http://bananjuice.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0