#039

Snart slut på året och såvitt jag vet är det inget speciellt som finns kvar att vänta på i år. I alla fall inte i albumformat.

Så här är den, listan över årets bästa album 2008 i regi av mig. Se det antingen som en inspirationskälla eller en påminnelse om vad du måste lyssna på om du glömt något.


1. Joel Alme - A Master Of Ceremonies
Kombinationen av en tidigare hockeyspelande göteborgscrooner och producentkombon Mattias Glavå och Björn Olsson gör stordåd. Jag lyssnade på den här massvis i somras. Att han dessutom använder en gammal BD-telecaster live gör ju inte att jag tycker mindre om det här.



2. Paddington Distortion Combo - Från Hat Till Handling
Mörk lofi-electronica. Hade den kommit i fler än 80 (tror jag det var) hemgjorda exemplar är frågan om det inte hade blivit PDC:s år istället för Nordpolens. På allvar (och jag gillar ändå Nordpolen väldigt mycket).



3. The Magnetic Fields - Distortion
Samma kväll som EM-finalen spelar Magnetic Fields live på Cirkus. Och jag valde Magnetic Fields.



4. Grand Archives - Grand  Archives
Fleet Foxes i all ära, men de var faktiskt inte det bästa som Sub Pop släppte i år.




5. Dan Lissvik - 7 Trx + Intermission



6. Deerhunter - Microcastle



7. Robert Forster - The Evangelist



8. Booka Shade - The Sund & The Neon Light



9. Crystal Stilts - Alight Of Night



10. Håkan Hellström - För Sent För Edelweiss

11. Glasvegas - Glasvegas
12. Nordpolen - På Nordpolen
13. The Occasional Keepers - True North
14. No Age - Nouns
15. M83 - Saturdays = Youth
16. Fujiya & Miyagi - Lightbulbs
17. Twig - Life After Ridge
18. Gentle Touch - In Memory Of Savannah
19. A Place To Bury Strangers - A Place To Bury Strangers
20. Fosca - The Painted Side Of The Rocket

Kommentarer
Postat av: Culkin

I mitt tycke var No Age bäst på Sub Pop i år, och den dagen en EM final går före musik är något allvarligt fel.

Annars, bra lista även om jag tycker att du glömde Pascal.

2008-12-19 @ 03:58:01
URL: http://culkin.blogspot.com
Postat av: But is it Art?

Sjyst lista även om vi tycker att Fosca skulle hamnat högre upp... ;-)



Och tack för det särskilda But is it Art-inlägget. Det värmer.



Missa inte ny Friday Bridge singel. Gratis + flera remixer av Dumb Dan från www.fridaybridge.net



Ha det bra och God Jul. Vi ses nästa år.



But is it Art?

2008-12-19 @ 11:48:41

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0