#006 - Hamburg

Besökte Tysklands näst största stad i helgen. Reaktioner som jag hört innan på det var till exempel att det skulle vara coolare än Berlin, alternativt att det var världens läskigaste stad. Båda två stämde. Hamburg är som två städer i en (det kanske låg en okänd mur här också nån gång i tiden?)

Vi bodde på Königstrasse, en gata som mest kan liknas vid valfri halvtråkig förort nära innerstan. Årsta kanske. Gatan övergick sedan i Reeperbahn när man gick bortåt stan. Det första vi gjorde var att ta en promenad just längs den gatan (för att komma fram till en bankomat). Kort konstaterar jag att Reeperbahn är den äckligaste plats jag besökt. Ett ord: porrklubbar.  Vi försökte hitta en bar som skulle vara mysig, Prinzenbar (där till exempel Junior Boys och Love Is All ska spela senare i augusti). Vi försökte hitta det bland alla smågator. Överallt stod det 6-7 prostituerade i varje gathörn och det kändes som att det aldrig skulle ta slut. När vi hittade Prinzenbar var det stängt.

Istället, upp mot Feldstrasse och fram mot Grüner Jäger och parken som låg där. Till att börja med något att äta på ett ställe med namnet Mr. Kebab. Här hemma hade det varit något som legat på Sveavägen och haft äckliga kebabtallrikar med mjuka pommes frites och mellancola för 69:-.  Här var det istället något som liknade en korsning mellan Debasers uteservering, en trevlig restaurang och ett livligt fik. Gott och värt. Att sedan sitta i parken utanför Grüner Jäger och dricka Flensburger för 1.40 kändes inte fel.

På fredagen utforskade vi området där omkring ytterligare. Där kändes det verkligen otroligt trevligt. Hittade Hanseplatte där jag köpte en Tibi Lubin-singel utgiven på Hamburgs-bolaget Aufgeladen und Bereit (som även gav ut en fantastisk singel med Wake The President som dock inte fanns där). Att affären inte hade något från det lokala Marsh Marigold var en smärre skandal dock. Affärsinnehavaren rekommenderade dessutom ett besök på butiken Zardoz på Schulterblatt. Stort utbud av vinyler. Åsa köpte Meat is Murder med Smiths och God Save The Clientele.

Mer strosande på gatorna följdes av ett besök på Meine Kleinraumdisko, en bar/klubb som kan liknas lite vid Bonden. Fast med snyggare inredning, godare öl och för dagen sämre musik (musiken på lördagen var dock mycket bättre). Stunden på Meine Kleinraumdisko följdes med att faktiskt besöka Grüner Jäger och inte enbart hänga utanför. Klockan var runt tjugo i ett och i stort sett ingen var där. En otroligt myssunkig klubb som låg i ett gammalt trähus med en gård utanför där de hängt upp färgade lampor i träden. På övervåningen hade de ett fotbollsspel som jag och Åsa utnyttjade en hel del som uppvärmning av kvällen. Återigen billigt med dryck (stort glas gin & tonic för 45 kronor. och då menar jag verkligen stort). Musiken var helt ok. Blasé britrock blandades med trevliga indieklassiker. Kändes lite som baba. Killarna var fula och det var ganska roligt att se tjejerna fightas om den enda som såg bra ut. U-bahn och S-bahn gick hela natten och det var lätt att ta sig hem.

På lördagen fastställdes Hamburgs position som en fantastisk skivköparstad. En stor loppis arrangerades på Neuer Pferdemarkt, med massor av vinyler till salu. Det fanns massor av New Wave, 80-talspop och indierock. Jag köpte Bossanova av Pixies, men var sugen på betydligt mer.  Jag valde dock att spara mina pengar ett tag till istället. Åsa utökade Smithssamlingen med Strangeways,here we come  Vi gick förbi butiken Human Empire på en tvärgata, där jag köpte en fin tygpåse. Vi fick rekommendationen att röra oss upp längs Schulterblatt, vi hittade en till skivaffär som jag tyvärr inte minns namnet på. Återigen otroligt mycket vinyler och för första gången en butik med en hyfsad sektion med cd-skivor (alla måste ha vinylspelare i Hamburg...). Åsa köpte Smiths självbetitlade och bland albumen saknas enbart The Queen Is Dead innan hon har alla Smiths-albumen på vinyl (borträknat alla samlingar). Jag nöjde mig med att titta. Lite tråkigt att jag inte hittade någon tysk pop som jag var där och skulle leta efter.

På kvällen gjorde vi återbesök på de platser vi besökt dagen innan. Vi hade lösa planer på Kiss Kiss Club på Übel Und Gefärlich men bunkern den låg i framstod inte som särskilt lockande. Meine Kleinraumdisko var trevligt och det spelades bra musik. På Grüner Jäger var musiken tyvärr allt annat än bra. Karrera Klub var Hamburgs och resans största besvikelse, men det var rätt ok ändå. Det var en rolig resa på det stora hela så det kändes bra ändå.


Kommentarer
Postat av: Hugo

Var Grüner Jäger att likna vid den Gröne Jägaren?

2008-08-17 @ 22:00:00
URL: http://bananjuice.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0